Thursday, March 11, 2010

..::Al-Fatiha buat Sheikh Mohamed Sayed Tantawi::.


Harini sedang kami sibuk menjalani pogrem hari keluarga di Iskandariah tiba-tiba dapat massage dan makluman berita tentang Syeikh Al-Azhar kembali ke rahmatullah..Moge rohnye dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan para solihin...Masa terima masage tu xberapa tau tentang berita tersebut..Tapi ada terbaca dari BH tentang berita selanjutnya & ana copy paste tuk pembaca mana lah tau ada yang belum tau lagi,saje nak kongsi maklumat ni..


KAHERAH: Pengetua Universiti Al-Azhar, Sheikh Mohamed Sayed Tantawi dilaporkan meninggal dunia akibat serangan jantung ketika dalam lawatan ke Arab Saudi. Beliau berusia 81 tahun.

Penasihat beliau, Abdullah el-Naggar memberitahu televisyen Mesir, Nile News bahawa kematian berkenaan sesuatu yang mengejutkan sambil menyifatkan beliau kelihatan sihat ketika meninggalkan negara itu ke Arab Saudi.

Seorang ahli pegawai di pejabat Tantawi, Ashraf Hassan memberitahu, timbalan Tantawi, Mohamed Wasel akan memangku sementara jawatan pengetua sehingga presiden Mesir melantik seorang ketua baru.

Al-Azhar, yang mengendalikan sekolah, universiti dan institusi pendidikan lain di seluruh Mesir menerima hampir keseluruhan dana dari kerajaan.


Ketika dilantik pada 1996, Tantawi disifatkan sebagai mempunyai pandangan liberal terhadap isu termasuk membabitkan hak wanita tetapi dikritik kerana sentiasa mematuhi kerajaan.

Di pejabat, beliau menentang amalan berkhatan di kalangan wanita yang disifatkan sebagai bukan satu amalan dalam Islam dan berpendirian tegas menentang niqab yang menutup seluruh muka wanita.


Tahun lalu, beliau mengeluarkan larangan niqab di sekolah perempuan di bawah Al-Azhar.
Pihak berkuasa Arab Saudi berkata, Tantawi akan dikebumikan di perkuburan Baqee di Madinah berhampiran dengan makam Nabi Muhammad.

Tantawi yang dilantik oleh Presiden Hosni Mubarak pada Mac 1996, mempunyai pengaruh besar terutama di Mesir walaupun beliau tidak menjalankan tugas menguatkuasa undang-undang.


Pada Januari 2000 ketika perdebatan umum terhadap peraturan yang memudahkan prosedur perceraian bagi wanita di Mesir, Tantawi mengatakan tiada dalam Islam yang melarang wanita daripada menerima perceraian dengan mudah.


Tantawi juga turut menerima banyak kritikan termasuk pertemuan beliau dengan Ketua Pendeta Israel, Yisrael Lau pada 1997 bertujuan untuk mengembalikan hubungan dengan Israel yang ditentang kebanyakan penduduk Mesir walaupun kerajaan mempunyai perjanjian damai dengan Israel pada 1979.


Pada 2008, beliau menerima tekanan daripada ahli politik dan akhbar untuk meletak jawatan berikutan tindakannya berjabat tangan dengan Presiden Israel, Shimon Peres ketika satu persidangan antara agama di ibu pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.


Tantawi turut menyokong proses damai dengan Israel walaupun beliau turut mengutuk serangan radikal Islam terhadap negara Yahudi itu. Pada Mac 1997, beliau menggesa perang suci untuk mengembalikan semula Baitulmaqdis. - AP/Reuters

Selain berita dari BH ni jika ada sahabat yang ingin tahu maklumat lain boleh baca di MK..
Seorang demi seorang ulama pergi.Moga kita sama2 dapat merenungi adakah lagi insan seperti ini pada zaman yang serba moden seperti yang kita jalani..Walaupun orang selalu kata yang pergi akan berganti,tetapi adakah sama nilai dan kualiti dengan sebelumnya..
Sama2 kita fikirkan..

No comments:

Post a Comment